måndag 14 september 2015

Efter Alaska - John Green

John Green är ett välkänt namn bland unga vuxna nuförtiden, kanske även bland vuxna. Med sina berättelser lyckas Green måla upp älskvärda personer som vi har svårt att släppa ifrån oss när vi väl läst klart hans böcker.

Efter Alaska är återigen en bra berättelse med udda karaktärer som bygger upp en annorlunda historia. Och John Green lyckas även denna gång, trots att jag avslutar boken med känslan av att jag inte riktigt har förstått vad Green ville säga med sin bok. Det udda vävs ihop med något större och skapar en fin berättelse, som säkerligen har mer att säga och är större än vad jag har lyckats klura ut. Jag tycker i alla fall om berättelsen på grund av sin enkelhet och vardaglighet.

4 kommentarer :

  1. I mitt tycke är det ett av hans svagaste verk och jag håller med om att det är lite oklart vad han egentligen vill få sagt med boken. Men om jag inte missminner mig körde Johanna den med en klass läsåret 10/11 och överlag gillade eleverna den.

    Själv tycker jag helt klart mer om hans senare böcker :)

    SvaraRadera
  2. Jag gillar också hans böcker, har dock ingen favorit. Tänkte läsa denna på engelska någon gång, kanske är den mycket bättre på originalspråket... eller inte.

    SvaraRadera
  3. Apropå språket, vet du om det är en nyöversättning eller är det bara en nyutgåva?
    Reagerade själv inte särskilt mycket på språket, det enda jag tänkte på var att den påminde en del om David Nicholls böcker.
    När jag såg 'Efter Alaska' första gången trodde jag att det var en uppföljare, men tji fick jag.

    SvaraRadera
  4. Ska kolla upp det, återkommer. Har ej läst David Nicholls böcker, kan inte göra en jämförelse.

    SvaraRadera