fredag 15 maj 2015

Maze runner: I dödens stad - James Dashner

Den tredje boken i James Dashners serie Maze runner finns nu att läsa på svenska. Denna dystopiska bokserie har ju också blivit film. Ända sedan jag läste den första boken har den här serien blivit en av mina favoriter.

I dödens stad kan författaren hålla sin läsare genom hela berättelsen och göra sin värld verklig. Thomas har ingenting, inget vanligt liv, inga minnen, inga vänner. Världen ligger i ruiner, men Thomas vet att det finns annat där ute än bara labyrinten han överlevde. Han minns också så pass mycket och har förstått att han kämpar mot övermäktiga motståndare.

Thomas är en trovärdig karaktär och han reagerar på olika situationer precis som en vanlig människa. Han är inte överdrivet begåvad, men han begåvning skiljer ändå honom från en vanlig tonåring. Han utvecklas som person genom serien och är definitivt en av de minnesvärda personerna. Vad som är positivt med den här boken är att det händer saker hela tiden. Det negativa är att författaren skyndar fram avslutningen som hade kunnat vara lite längre.

Självklart lämnas vissa frågor obesvarade, vilket som sagt kan bero på den snabba avslutningen. Trots detta rekommenderar jag verkligen Maze runner serien. Jag tycker att den är fantastisk.

1 kommentar :

  1. Jag fick denna i veckan, men har inte börjat på den ännu men oj vad jag vill läsa den.

    SvaraRadera