lördag 23 maj 2015

Jojo Moyes läses på löpande band

Jojo Moyes har nu blivit en av mina favoritförfattare. Det började med att jag läste boken Livet efter dig - en helt underbar bok, men samtidigt väldigt sorglig. Det är så att man egentligen vet hur boken ska sluta, men man hoppas hela tiden på att ha fel. Jag kan berätta kort att berättelsen handlar om Lou Clark som får ett nytt jobb, efter att ha blivit uppsagd från sitt förra. Hennes nya jobb är att vara sällskap till den rullstolsbundne Will Traynor, en man som en gång i tiden ägnade sig åt extremsporter. Lou bestämmer sig till en början för att säga upp sig på grund av Wills attityd, men ganska snart dras hon in Wills liv och hon försöker och envisas om att få honom att välja livet. Det är en kärlekshistoria utöver det vanliga och hela berättelsen har satt sina spår hos mig.

Det är som sagt omöjligt att lägga ifrån sig Jojo Moyes böcker när man väl har börjat läsa dem. Förra veckan läste jag Sista brevet från din älskade. Jojo Moyes berättelser är lättlästa, men riktiga bladvändare! Sista brevet från din älskade är lite väl överromantiskt med en ouppklarad tråd som det nystas i. Jennifer vaknar upp från en bilolycka och minns fragment av sitt liv. Hon är hustru till en framgångsrik affärsman, men hon kan inte skaka av sig känslan av att något inte står rätt till. När hon börjar hitta kärleksbrev undangömda i huset så inser hon att det har funnits någon annan i hennes liv. Nutid och dåtid vävs samman genom en skickligt skildrad historia. Det är svårt att hålla tårarna borta och Moyes vet precis hur hon ska väcka mersmak för sina böcker.

Nästa Jojo Moys bok som jag läser nu är Etthundra mil. Det enda jag har i tankarna nu är att avsluta det här blogginlägget för att återvända till soffan och Moyes bok. Jag har inte hunnit läsa många kapitel i den här boken, men jag vet att jag inte kommer att bli besviken. Spänning och romantik är två huvudingredienser i Moyes böcker. Samtidigt är de snabblästa. Jag ska försöka komma ihåg att skriva om den här boken när jag väl läst ut den.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar