lördag 9 maj 2015

I ljusets makt (The Grisha #1) - Leigh Bardugo

Trilogier har blivit på modet. Nästan alla böcker som jag läser ges ut i trilogier. Det tycker jag är fantastiskt om det är en bra berättelse man får läsa. Däremot tycker jag att det är jättetrist eftersom böckerna utkommer sent på svenska.

I ljusets makt av Leigh Bardugo är den första boken i The Grisha-trilogin. Det är en berättelse om den unga flickan Alina Starkov som egentligen är en Grisha, men har sedan hon var liten undertryckt den makt hon egentligen besitter. Men när Alinas bästa vän är i fara väcks magin till liv igen. Alina förs till landets magiska elit där hon inte vet hon egentligen kan lita på. Skuggmästaren som är ond eller följa godheten inom sig.

Till en början förstod jag ingenting. Det tog mig några sidor för att komma in i berättelsen, förstå vad en Grisha är, vem Alina är och även Mal. Miljön upplevde jag också som rörig. Men när jag väl förstod, då kunde jag inte lägga ifrån mig den här boken. Det är en fantastisk fantasyberättelse inspirerad av 1800-talets Tsarryssland. Språket, miljön, kulturen är ryskt och väldigt olik de böcker jag är van vid att läsa.

Rekommenderas varmt! Jag kan också nämna att del två utkommer på svenska i september 2015 och del tre i mars 2016.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar