söndag 10 maj 2015

Enclave (Razorland #1) - Ann Aguirre

Ann Aguirres första bok i Razorland-trilogin har funnits ett tag på engelska och om två dagar kommer recensioner på den svenska översättningen. Själv köpte jag min bok i New York i april, men har inte hunnit ta mig an den först nu, på grund av studier. Nu när jag är klar med studierna så ägnas all min lediga tid åt att läsa.

Enclave, eller Enklav som boken heter på svenska, är den första boken i en trilogi för unga vuxna. Det är en kombination av en apokalyptisk värld, dystopi, zombier och romantik. Jag bör också varna för att boken slutar med en cliffhanger.

Jag erkänner att jag är svag för böcker som jämförs med Hungerspelen och det var också bland annat därför jag valde att läsa boken Enclave. Men ärligt talat så är den här berättelsen inte på något sätt lik Hungerspelen. Trots det är Enclave ganska bra läsning. Det finns en del att utforska mellan raderna eftersom allt inte förklaras tydligt. Ibland upplever jag också huvudpersonen Deuce som en förvirrad flicka, istället för någon stark. Hon saknar sympati, men kanske också för att hon lever i en värld som är mörk och farlig.

Sammanfattningsvis är det här en okej bok. Är du intresserad av kombinationen jag beskrev tidigare så tycker jag helt klart att du bör läsa den här boken. Läs den och bilda din egen uppfattning om den. Antingen älskar du den, hatar den eller tycker som jag; att det är en helt okej berättelse.

Bild lånad av Bokus.se

Mer om Razorland-trilogin kan du läsa här.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar