måndag 20 april 2015

Anna och den franska kyssen - Stephanie Perkins

Annas pappas har bestämt att hon ska gå sitt sista år på high school i Paris. Han skickar iväg henne till en amerikansk internatskola, trots att Anna hellre vill stanna i Atlanta. Där har hon sin bästa vän Bidgette och sin pojkvän Toph.

I Paris får Anna nya vänner otroligt snabbt. Josh, Rashmi, Meredith och St. Clair är snälla och omtänksamma vänner vilka Anna umgås med ofta. St. Clair är den specielle utav dem, tycker Anna. Hon kan prata fritt med honom, han är jättesnygg och han är en riktigt bra vän att umgås med.

Anna och den franska kyssen är en söt berättelse, bitvis realistisk med fantastiskt skrivna dialoger. Trots att det inte är en bok i min smak så tycker jag om karaktärerna. Anna är den skötsamma och blyga flickan som blir kär i den lite busiga pojken St. Clair. St. Clair blir också kär i Anna, men till en början lämnar han inte sin egen flickvän eftersom han är alldeles för rädd för att bli ensam.

Det är en fin kärlekshistoria man får läsa om i Stephanie Perkins bok. Miljöbeskrivningarna är också jättebra och jag känner igen mig i vissa saker hon skriver om i berättelsen. Jag har nämligen varit i Paris själv och får flashbacks lite då och då under läsningens gång.

Vill man läsa en lättsam bok om kärlek, internat, Paris och vänskap så är Anna och den franska kyssen definitivt en bok jag rekommenderar.

1 kommentar :

  1. Denna skall jag läsa snart. Skall bli trevligt.

    SvaraRadera