onsdag 11 mars 2015

More Than One Story

För inte så länge sedan surfade jag runt på nätet efter något annorlunda och roligt att göra på lektionerna i svenska. Jag hamnade på Simrishamn kommuns hemsida där de beskriver ett projekt vid namn More Than One Story. More Than One Story är ett kortspel utvecklat för att bygga broar mellan människor från olika kulturer, människor i alla åldrar och från olika bakgrunder.

Mer om projektet och kortspelet kan du läsa om här: More Than One Story. Kortlekarna som säljs i Sverige finns på svenska/engelska och på engelska/tyska/franska. De finns också på fler språk att köpa via deras samarbetspartners. Jag vill också tala om att spelet finns gratis som app till iPhone eller Android.

Jag har testat kortleken i tre av mina klasser och alla elever har gett positiv feedback efter att vi har spelat spelet. Eleverna upplevde att det blev ett öppnare klimat i klassen, att de fick förståelse för varandra och att de lärde känna varandra på ett djupare plan. Det gjorde mig glad och rörd!

Här nedan är en video om spelet. Och jag vill bara avsluta med att säga att det är ett spel jag verkligen rekommenderar för att öka uppskattning och respekt mellan människor och för att få människor att vilja komma närmare varandra.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar