lördag 21 mars 2015

Den unga eliten - Marie Lu

Fredagskvällen och lördagsmorgonen har ägnats åt boken Den unga eliten av Marie Lu. Marie Lu är kanske ett välkänt namn vid det här laget då hon också är författare till den fantastiska trilogin Legend, Prodigy, och Champion.

Den unga eliten är den första boken i en trilogi om makt och maktmissbruk, och med ett innehåll som inte på något sätt påminner om Legend trilogin. Adelina är en malfetto, en styggelse. Malfetton beskylls för fattigdom, svält och dåliga skördar i landet. De har ingen makt och jagas av inkvisitorer. Adelina har ett fruktansvärt mörker inom sig och på grund av det jagas hon av två män i landet. Den ene arbetar för drottningen och den andre kämpar för ett uppror mot drottningen. Vad är rätt eller fel? Vem av de två männen har rätt eller fel? Är det så att båda sidorna bara vill komma åt Adelinas förmåga, precis som hennes far? Den ständiga oron inom Adelina växer; hon känner sig utnyttjad av alla och vet egentligen inte vem hon kan lita på.

Den här berättelsen skildrar mörker, makt och mystik. Det är svårt att förutsäga vad som kommer att hända. Marie Lu är duktig på att skriva fantasy och hon är även duktig på att skildra sina karaktärer och deras egenskaper. Jag som läsare har svårt att avgöra vem jag ska lita på, på vems sida jag vill stå och vad jag tror om dem.

Det här med malfettos var ett nytt begrepp för mig, men efter ett par kapitel var jag fast i berättelsen, när jag väl förstod den. Marie Lu är en begåvad författare och den här gången har hon verkligen lyckats skapa en intressant historia. Synd är det dock att bok nummer två inte har skrivits än. Jag vill så gärna veta vad som kommer att hända med Adelina och hennes syster. Och det vill jag veta snart!

1 kommentar :