onsdag 4 februari 2015

Som om jag vore fantastisk - Sofia Nordin

Dystopiska berättelser i all ära, men inte när de är skrivna av svenska författare. Känslan blir tyvärr inte densamma när jag läser boken.

Sofia Nordins bok, Som om jag vore fantastisk, är den tredje och avslutande delen på en trilogi som började med boken En sekund i taget. Nästa bok, den andra i trilogin, blev Spring så fort du kan och även den är ingen höjdare tyvärr. Därför känns det också lite fel att jag nu sitter och skriver om boken utan att egentligen ha något positivt att säga om den. Jag brukar i alla fall tänka att jag måste vara ärlig i min beskrivning och sedan får man välja själv om man vill läsa boken eller inte.

Som om jag vore fantastisk ska egentligen fungera som en fristående fortsättning på de två första böckerna i serien, men jag tycker ändå att man ska ha läst dem för att inte missa vissa saker i berättelsen. I den sista boken är Ella berättarrösten och Ella är en egoistisk tjej som hela tiden vill få sin vilja igenom. Det är en osäker tjej egentligen som är rädd för att bli lämnad.

Världen utanför gården är förändrad efter febern. Vissa människor har blivit farliga medan andra är riktigt hjälpsamma. Vad som väntar Ella och Nora får man läsa om. Lite spänning och kärlek bjuder författaren också på innan slutet som får en att tro att det ska komma ytterligare en fortsättning.



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar