tisdag 13 januari 2015

Låtsas som ingenting - Lena Forsman


Jag har läst en sjukt bra bok! Även om igenkänningsfaktorn är lika med noll så tyckte jag att boken var bra. Ibland behövs det inte mycket för att man ska börja läsa en bok och vilja läsa ut den på en gång. Två kvällar i rad lade jag på min kollegas roman Låtsas som ingenting, en biografi skriven av Lena Forsman. Nu har hennes historia etsat sig fast i mitt minne.

Lena Forsman har skrivit om Eva Lundman, en kvinna som vid vuxen ålder kommer i kontakt med Paul och hans blogg. Ganska snart visar det sig att Lena och Paul har en gemensam bakgrund, de har varit klasskamrater på högstadiet, och trots att Paul känner igen Eva så minns inte Eva honom från högstadietiden.

Eva och Paul bestämmer sig för att träffas och snart blir de kära. Även om Paul har en historia som missbrukare bakom sig så avskräcker det inte Eva. Men när Paul flyttar tillbaka till Stockholm och börjar falla tillbaka till gamla rutiner igen är missbrukarvärlden inte långt borta. Pauls missbruk börjar igen och Eva dras in ett medberoende.

Hur det sedan slutar för Paul och Eva vill jag inte avslöja, men jag rekommenderar verkligen att du läser denna bok och kanske är det så att du känner igen dig i det som berättas av Lena Forsman. En fantastisk, snabbläst och smärtsam bok om beroende och medberoende, om kärleken, om hopplösheten och om friheten som inte fås helt smärtfritt.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar