fredag 26 december 2014

Tusen och en chans - Annabel Pitcher

Igår läste jag en annorlunda bok. En bok skriven av Annabel Pitcher med titeln Tusen och en chans. Den handlar om en 15-årig tjej, Zoe, som skriver brev till en dödsdömd fånge, Stuart, i USA. Breven skriver tjejen mitt i natten i ett trädgårdsskjul för att berätta för Stuart om sin hemlighet. Zoe behöver lätta på sitt samvete, hon har dödat någon och ingen får någonsin veta det. Men hon vill berätta det för Stuart, som också har dödat någon, i hopp om att han kanske förstår henne.

Eftersom Zoe inte vill uppge sitt riktiga namn och var hon bor så får hon aldrig några brev tillbaka. Men under några månader får vi följa henne där hon berättar vad som hände, hennes dåliga samvete och den ångest hon lever med. Zoe talar inte om vem pojken är som hon har dödat, utan det framkommer i slutet. Men hon är duktig på att skriva och berätta sin historia så att man vill läsa vidare.

Tyvärr är Tusen och en chans inte en bok som jag fastnade för. Bitvis upplevde jag den som händelsefattig och långsam. För övrigt är det en bra ungdomsroman som jag helt klart kan tänka mig att rekommendera ungdomar att läsa.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar