onsdag 24 december 2014

Som om jag frågat - Johanna Lindbäck

Det finns säkert någon slags känsla som infinner sig när man läser ungdomsböcker. I alla fall infinner sig den känslan hos mig när jag läser böcker för unga vuxna, och då ska det vara böcker skrivna av utländska författare. Den där magiska och fantastiska känslan dyker oftast inte upp när jag läser ungdomsböcker skrivna av svenska författare.Jag vet inte vad det beror på, men läslusten väcks inte hur mycket jag än försöker.

Som om jag frågat av Johanna Lindbäck är en ungdomsbok som jag väldigt gärna ville läsa, men som jag fortfarande inte har läst klart. Jag kommer nog att läsa färdigt boken någon gång, men just nu lockar den inte. Det är en bra bok, absolut! Så jag vill inte att man missförstår mig, men jag har så svårt att känna igen mig själv eller min ungdomstid i svenska ungdomsromaner.

I Johanna Lindbäcks berättelse träffar vi John som ska börja nian. Sommarlovet har inte varit bra, hans föräldrar har börjat bråka den senaste tiden. Samtidigt har han känt sig som tredje hjulet med sina bästa kompisar Sara och Lukas, som har blivit ett par.

Har man växt upp med föräldrar som är skilda finns det nog en hel del att känna igen sig i. John påverkas mycket av sina föräldrar och deras relation. Klasskompisarna, eleverna som stör i skolan, lärarnas beteende och miljöerna är lätta att känna igen. För övrigt är den väldigt lik all annan ungdomslitteratur; det är lätt att gissa sig till vad som kommer att hända. Som om jag frågat är inte en bok man minns extra mycket och tyvärr säger inte titeln mycket om bokens innehåll heller. Men om man letar efter en bra ungdomsbok för målgruppen så tror jag absolut att den här kan passa. Speciellt unga personer som befinner sig i en snarlik situation som John.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar