måndag 22 december 2014

Rasande stjärna (Dustlands #3) - Moira Young

När jag läste den första boken i Dustlands-trilogin så ville jag ta mig an den andra boken direkt. Men det brukar ta tid med översättningar och när den andra boken väl kom så blev jag inte lika fascinerad av själva berättelsen. Och tyvärr är det så att jag inte blev lika fascinerad av den tredje boken heller.

Rasande stjärna är namnet på den tredje och avslutade delen i trilogin, skriven av Moira Young. Det tar ett tag att lära känna karaktärerna igen eftersom det var nästan ett år sen jag läste den andra boken i serien. Den här boken och de tidigare två är skrivna på talspråk så man ska helst läsa dem så som man pratar, annars blir det svårt att hänga med i berättelsen.

Karaktären Saba gör hela tiden sitt bästa, men hon tar dåliga beslut ibland som man kan störa sig på. Frihökarna bekämpar den onda DeMalo och hans tontoner, och Saba inser att det är lättare än vad de tidigare hade trott. Historien byggs upp till den stora finalen som helt plötsligt är över på ett par sidor. Vad hände? Jag vet inte! Men det var inte ett slut jag hade förväntat mig. Tänk dig, tre böcker om hur den onda DeMalo ska störtas och så dödas han med bara en enda smäll i huvudet. Jaha, det var det, tänkte jag och ja, det var faktiskt bara det.

Så, ursäkta mig att jag säger det här igen, men berättelsen var inte vad jag hade förväntat mig. Jag hade önskat lite mer av en dystopi än ett slut där den onde dödas med ett hugg och så är allt över.

Här kan du läsa vad jag har skrivit om de två tidigare böckerna:
Blodröd väg
Rebellhjärta


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar