söndag 7 december 2014

Nu i betygstider...

... har helgen ägnats åt att lyssna på elevdiskussioner som mina elever har spelat in på engelsklektionen, läsa och bedöma sagor och noveller som eleverna har skrivit samt fylla i bedömningsunderlag i Infomentor. Ibland behöver man ta en paus från detta för att tänka på lite andra saker än jobb.

I fredags läste jag Sagolikt bokförlags senaste serie - Frejaserien - av Anette Skåhlberg och Katarina Daqhlquist och tänkte att jag måste skriva om boken under helgen så folk inte missar boksigneringen. Den är på torsdag 11 december, klockan 16-18 på SerieZonen i Uppsala. Då har du chansen att få träffa författaren Anette Skåhlberg och illustratören Katarina Daqhlquist för boksignering. Passa på! Själv älskar jag signerade böcker, men har inte möjlighet att gå.

Första boken i Frejaserien är Znapp: Volym 1, Drakryttarna. Baksidestexten består av en mening: Vem som helst kan bli utvald... Det räcker gott och väl för att jag ska vilja läsa berättelsen och vilja upptäcka innehållet. Bokens format är lite annorlunda, dels det fysiska formatet, boken är mer åt det rektangulära hållet. Men även innehållet är annorlunda jämfört med tidigare böcker av Sagolikt bokförlag. Jag vill inte avslöja alldeles för mycket men jag kan säga att det är en fantasyroman med snygga illustrationer som jag stannar upp vid hela tiden. Det är så många detaljer som jag inte vill missa när jag läser Znapp. Jag brukar inte läsa serier i vanliga fall. Jag har lite svårt för det, men just den här är så färgrik och lockande att jag inte kunde lägga ifrån mig den.

Vi får träffa några utvalda ungdomar som ställs inför uppdrag och inför det som händer under jordskorpan, där det finns några ägg som är redo att kläckas. Men frågan är om världen är redo för att möta vad som finns där? Fyra drakryttare, de fyra av första tolv, ska ge naturens krafter extra styrka.

En underbar skriven berättelse i kombination med färgrika och detaljrika illustrationer får mig att följa med på en fascinerande resa jag sent kommer glömma. Så coolt att författarna har samlarbilder på de fyra superhjältarna och deras drakar på de sista sidorna i boken. Samlarbilderna kan du klippa ut och fler bilder kommer i Volym 2 - Znapp: Drakarnas Tid. Nu måste jag snällt vänta på Volym 2 i serien, jag är så nyfiken på fortsättningen!

Nu är det dags att gå tillbaka till mitt bedömningsarbete och min date med Infomentor.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar