måndag 15 december 2014

Det oändliga havet - Rick Yancey

Jag trodde faktiskt att jag skulle tycka om Rick Yanceys Det oändliga havet eftersom jag älskade Den femte vågen. Jag förstår inte riktigt vad som hände i Det oändliga havet. Det kan bero på att jag har haft en lång paus mellan båda böckerna, vilket i och för sig inte är så konstigt med tanke på att böcker inte översätts till svenska på löpande band.

Det oändliga havet är en fristående fortsättning på Den femte vågen. Den handlar om Cassies försök till att överleva i en värld där utomjordingar dödat majoriteten av jordens befolkning. Små barn blir riggade till bomber, andra som har lyckats fly försöker att överleva. Allt blir till en en enda röra att ingen snart vet vem den riktiga fienden egentligen är.

Det gick snabbt att läsa den här boken och visst är den spännande, men rätt så rörig. Vad utomjordingarnas plan är framkommer inte riktigt än. Underhållning på topp nivå, absolut! Men jag undrar ändå vad den tredje och avslutande delen kommer att handla om. Jag längtar till att få läsa den även om jag gillade den första boken mycket mer än den andra.


1 kommentar :

  1. Denna skall jag läsa så fort jag läst den första.

    SvaraRadera