lördag 29 november 2014

Sugen på lite läsning i vintermörkret?

Jag upptäckte boken En julsaga i min bokhög igår och tänkte direkt att det faktiskt är dags att skriva om den. Jag bestämde mig för att läsa boken idag under dagen och skriva några rader om den. Nu är boken utläst och här kommer några rader om den version jag har läst.

En julsaga är en tidlös klassiker skriven av Charles Dickens. Den utgåva jag har läst är Modernistas utgåva med översättning av Nils Holmberg. Den nya upplagan av berättelsen har en fantastisk snygg framsida och framför allt ser den skrämmande ut vid första anblicken. Det är inte lätt att ta fram bra bokomslag, men Modernista har verkligen lyckats med Charles Dickens klassiker.

Berättelsen skrevs 1843 och jag kan fräckt påstå att det är en av världens mest lästa böcker om julen. Historien handlar om den snåle och elake kapitalisten Ebenezer Scrooge som på julaftonsnatten hemsöks av tre spöken. Scrooge blir en god människa efter det, han genomgår alltså en total omvändelse.

Jag älskar berättelsen och även filmerna (boken har filmatiserats ett antal gånger). Berättelsen är helt klart en odödlig klassiker och vill man se den som film så rekommenderar jag Disney's version med namnet A Christmas Carol.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar