lördag 1 november 2014

Önskemånglaren dotter - Laini Taylor

Jag har läst två fantastiska böcker som alla borde läsa! Det är två böcker i en serie som heter Önskemånglarens dotter, skriven av Laini Taylor. Den första boken heter Mörk ängel och den andra heter Blod och stjärnstoft.

Mörk ängel - Runt om i världen dyker svarta handtryck upp på dörrar. Inbrända av bevingade främlingar som tagit sig ner från himlen. I en mörk och dammig butik finns en djävuls förråd av människotänder och i Prag är en ung konststudent på väg att fastna i ett krig. Du får träffa Karou, som fyller sina skissböcker med monster som kan vara, eller inte vara, riktiga. Karou försvinner ibland på mystiska ärenden och hon talar flera språk - inte alla utav dem är mänskliga språk. Hennes blåa hår växer ut i den färgen och vem hon egentligen är kan hon själv inte heller svara på. Men det är något hon tänker ta reda på. Men vill Karou verkligen veta sanningen om sig själv?

Blod och stjärnstoft - Karou är spårlöst försvunnen. Medierna är galna över änglaiakttagelserna och den mystiska blåhåriga flickan. Karou lever och jobbar på att bygga upp en armé i ett land av blod och stjärnstoft. Hon har också fått veta att hon är en kimär vid namn Madrigal och nu är hennes dröm att ställa allt till rätta.

Jag vill inte berätta mer om händelserna i boken än det jag har bjudit på. Det förstör bara läsupplevelsen för er annars. Däremot kan jag berätta att den här serien är jättebra! Jag drogs med i berättelsen och har bara stannat upp i läsandet när jag har varit riktigt tvungen att lägga ifrån mig böckerna. Författaren har lyckats beskriva karaktärerna och miljöerna på ett levande sätt. Språket är medryckande och nyanserat. Det är svårt att som läsare förstå vilka de goda eller de onda egentligen är, men allt eftersom man läser så blir det mer tydligt.

En andlöst spännande serie om ett urgammalt krig och om kärleken som inte alltid är en dans på rosor. Det här är magiskt, det är spännande och du blir involverad och besatt, på riktigt! En beroendeframkallande bok som rekommenderas! Böckerna ges ut av Bazar förlag.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar