lördag 1 november 2014

Höstlovet är slut...

... och på måndag startar min kurs i litteraturvetenskap. Det innebär att jag kommer att få läsa massor, men inte böcker som jag själv har valt. Kursen behandlar äldre litteratur som säkert är jättebra, men som också tar mycket tid och energi. Ibland behöver jag ta en paus från jobbet och pluggandet. Därför passar det bra att jag läser en bok som jag själv har valt.

Just nu läser jag Keplers senaste kriminalroman Stalker, som ges ut av Albert Bonniers Förlag. Här kan du läsa ett smakprov av Stalker.

Om boken
För nio år sedan dömdes prästen Rocky Kyrklund till rättspsykiatrisk vård för ett brutalt mord. Själv minns han ingenting. Efter en svår olycka har han återkommande blackouter.

Samma sommar som hans återanpassning till samhället påbörjas, skickar någon en filmsekvens på en kvinna i ett fönster till polisen. Nästa dag hittas kvinnan död i sitt hem. Det är inte bara det bestialiska våldet som leder tankarna till Rocky Kyrklunds gamla mord. En ny film kommer till polisen. Ingen förstår vad som händer och Joona Linna är försvunnen sedan mer än ett år. Nästan alla tror att han är död. Nästan alla.

Vad tycker jag?
Hittills har jag läst 109 sidor och jag tycker om Lars Keplers sätt att skriva. Boken är en bladvändare, en riktig rysare som jag har väntat på. Visst har jag förväntningar på Keplers böcker och jag erkänner att paret Ahndoril (pseudonymen Kepler) levererar alla gånger.

Här kan du läsa mer om Kepler och om deras böcker om Joona Linna.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar