måndag 6 oktober 2014

Otrohet - Paulo Coelho

Jag har lärt mig att ärlighet varar längst.
Jag har lärt mig att man inte ska ljuga.
Jag har lärt mig att lögner förr eller senare blir avslöjade.
Jag har lärt mig att man ska förlåta, men kan man verkligen förlåta allt?

Jag har också lärt mig att man inte ska ha höga förväntningar på en bok innan man börjat läsa den. Egentligen gör det ingenting om boken är bra och uppfyller ens förväntningar, men om boken är mindre bra så blir man riktigt besviken.

Titeln på Paulo Coelhos senast utgivna bok, på svenska, är Otrohet. Titeln säger mycket om bokens innehåll. Boken handlar om Linda som lever ett, i andras ögon, perfekt liv. Ett lyckligt äktenskap, en framgångsrik karriär som journalist, barn och en make som älskar henne. Kan det bli bättre? Kanske för Linda som inte känner sig tillfredsställd med sitt liv. Hon har en känsla av att befinna sig i en trivial vardag som går på rutin och tanken på detta förföljer henne natt och dag. Det är inte så att Linda saknar kärlek i sitt liv, det får hon gott om, men det är något som fattas henne.

Återigen skriver Paulo Coelho många kloka ord och som läsare stannar jag upp och tänker till. Meningen med livet, meningen med kärlek och när livet lunkar på i sin vardagliga takt är vad berättelsen förmedlar.

Otrohet påminner mycket om Coelhos Elva minuter, en intim och omskakande bok även den. Jag tycker om Coelhos böcker, han skriver på ett intressant och fångande sätt. Även om innehållet i Otrohet inte uppfyllde mina förväntningar så gillade jag boken väldigt mycket ändå.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar