måndag 27 oktober 2014

De andras hus - Rhidian Brook

De andras hus av Rhidian Brook fick jag syn på i England i början på augusti. Boken, med den engelska titeln The Aftermath tilltalade mig, men jag gjorde det misstaget att jag inte köpte den då. Däremot köpte jag den som e-bok på engelska när jag kom hem och nu har jag läst den igen på svenska.

Efter Andra världskriget tog britterna över tyska hem och ägarna kördes ut på gatorna. Översten Lewis Morgan tilldelas ett fint hus i Hamburg där han ska bo med fru och barn. Men Morgan har inte hjärta att köra ut den tyske änklingen som bor där med sitt barn. Han får stanna kvar i huset vilket orsakar konsekvenser när tysken och Morgans fru får upp ögonen för varandra

Året är 1946 och Hamburg är en stad i ruiner. Hamburg har ockuperats av britterna som ska övervaka återuppbyggnaden av Tyskland. Överste Morgan med familj och den tyska mannens dramatiska öden får en ny vändning. I huset övergår sorgen och fiendskapen i passion och svek medan de ditkommenderade britterna går för hårt fram i Hamburg och barn stryker omkring på gatorna.

Det är en bra och ambitiös berättelse som jag tyckte mer om att läsa på engelska än på svenska.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar