fredag 31 oktober 2014

Böcker från Isaberg förlag

Min pappa, skriven av Lila Prap, är en fantastisk bilderbok som handlar om en pojke. Han väntar på sin pappa. Hans pappa kommer hem från jobbet klockan 5 varje dag och då är det lek som gäller. Pappan jagar sin son, han får en lång hals, blir längdhoppare och mycket annat. Boken visar den fina och genuina förhållandet mellan far och son.

Min pappa innehåller stora, färgglada och fantastiska illustrationer. På varje sida vinns en kort text att läsa. Bokens titel, Min pappa, är kort, men förmedlar mycket känsla.


Höstliga hiskeligheter: färgstarka texter och bilder, av Mickan Thor, tycker jag om att bläddra i för sina bilder. Fantastiska fotografier på djur och natur i kombination med berättelserna gör att jag stannar upp lite extra. Det är en kombination av höstfärger och fyrbenta djur. Precis som titeln avslöjar så är temat i boken "höst".

Det finns fler böcker i Mickan Thors årstidsserier och alla böckerna är en symfoni av bilder och berättelser. Mickan Thor är journalist, författare, fotograf och konstnär. Alla hennes färdigheter och förmågor kommer till uttryck i hennes böcker.


Eldstorm - Christina Nyrell & Emma Nyrell
Det här är en liten tunn bok på 55 sidor, men med en lättsam berättelse och fina porträtt. Berättelsen handlar om bröderna Filip och Albin. Familjen ska till mormor och Filip och Albin ska sova över hela veckan. Hos mormor har pojkarna riktigt roligt, men de får också höra om krig som mormor varit med om. Mormors berättande om krig leder till äventyr för pojkarna. Eldstorm är en fin berättelse med historisk kunskap.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar