torsdag 4 september 2014

Främlingen (Outlander #1) - Diana Gabaldon

Jag har läst en fantastisk, spännande och fängslande bok som jag vill berätta för er om. Boken är Diana Gabaldons Främlingen, den första delen i Outlander-serien som ges ut av Bookmark Förlag.

Jag vet ärligt talat inte vad exakt i berättelsen det är som lockar mig, däremot kan jag tala om att det är en otroligt bra bok som jag hade svårt att lägga ifrån mig. Jag har nu köpt serien på engelska till min iPad och läser böckerna på löpande band. Böckerna är tegelstenar, men det finns ett driv i berättelsen som gör att jag hela tiden vill läsa vidare och förlora mig i Claires och James liv.

Året är 1945 och andra världskriget är över. Sjuksköterskan Claire Randall är med sin man på en andra smekmånad i Skottland. På något sätt lyckas Claire kliva in i stencirkeln Craigh Na Dun och hon faller tillbaka i tiden till 1743. Claires tidsresa börjar i ett Skottland som kämpar för sin frihet mot den engelska kungamakten. Ganska snart träffar Claire klanledaren James Fraser som hon förälskar sig i, en man med ett pris på sitt huvud.

Främlingen är den första delen i Claires och James äventyr och serien är helt klart beroendeframkallande. Outlander-serien har nu också blivit en teve-serie och redan i augusti kunde man se det första avsnittet om Claire Randall och James Fraser.

2 kommentarer :

  1. Hej! jag är en man som faktiskt plockade upp den här boken. Jag var nog lite fördomsfull och väntade mig en platt roman med mycket romantik. Inte så att jag inte tycker om romantik...jag uppskattar mycket den osjälviskhet och de uppoffringar som görs i kärlekens namn. Det gör oss...vackra och levande.

    Boken tog mig med överraskning. Den var djup och reflekterande. spännande och gripande. kärleksfull och ja, romantisk och erotisk. Erotiken var inte smutsig utan ren och äkta. Som det alltid borde vara. När jag la den ifrån mig kändes det som att skiljas från vänner...man fäste sig vid karaktärerna.

    Kanske är huvudpersonerna en idealbild av de personer som vi skulle kunna vara om vi bara kunde.
    Jamies humör brister ibland ut åt det barnsliga hållet...vilket i sin tur tillför hans karaktär en viss barmslig charm...men värmen och leendet finns alltid där under ytan. Hans hederkodex tillför hans karaktär en manlighet som man inte ser så mycket av idag.

    Clare brottas med sina känslor och sin 1900 tals attityd som leder till ständiga kulturkrockar. Men trots att hon befinner sig på 1700talet lyckas hon på något vis tillkämpa sig en värdighet och respekt åtminstone i en mindre krets av människor. (En del läsare har retat sig på den gammalmodiga synen på män och kvinnor som beskrivs i boken. Men det vore för mycket begärt av författaren att Claire skulle omvända hela sin omvärld till att bejaka modern "feminism! Då kunde hon lika gärna låta sin karaktär resa till det framtida Sverige istället. Här har vi helt andra definitioner på vad som är manligt och kvinnligt. Det vore en roman som åtminstone jag inte skulle plocka upp och läsa.)

    Boken är välskriven och flyter på med lätthet trots sin volym. Diana eller översättaren hittar alltid sätt att beskriva saker och ting utan att bli "Klichéaktiga". Det känns uppfriskande och inspirerar till reflektioner.

    Jarle :)


    SvaraRadera
  2. Hej Jarle,

    Vilken underbar kommentar du har skrivit. En recension i mina ögon. Kan inte annat än att hålla med dig.

    Ha det gott!

    SvaraRadera