lördag 26 juli 2014

Älskar du någon annan? - Azar Mahloujian

I torsdags förmiddag kom Azar Mahloujians bok, Älskar du någon annan?, med posten. Perfekt tajming då jag kvällen innan hade läst ut Väldigt sällan fin av Sami Said, som för övrigt var en bok jag tvingade mig igenom. Jag tyckte inte om språket, handlingen och inte heller slutet. Med andra ord är Saids bok inget jag rekommenderar.

I torsdags kväll blev Älskar du någon annan? utläst. Jag hade svårt att släppa boken, vars titel står skrivet på framsidan på både svenska och persiska. Handlingen är bra, språket enkelt och det är en snabbläst bok. Mahloujians bok handlar om den iranska kvinnan Shamsi och hennes före detta man Nader. Den handlar om livet i Iran, revolten, fängelset, livet i Sverige, kärleken och besvikelsen över att kärleken inte riktigt blev vad Shamsi hade hoppats på. Handlingen är också en intressant skildring av livet i Iran.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar