söndag 22 juni 2014

Messi biografin - Guillem Balague

Den här boken har varit efterlängtad! Av mig, av min son och av två elever jag har i svenska. Boken har nu kommit och vi började läsa de första sidorna och vad upptäcker vi? Jo, boken är inte skriven i jag-form. Vad händer då? Jo, mina elever slutar läsa boken, men jag tar mig igenom den ändå. Jag tror dock att vi alla tänkte på boken Jag är Zlatan och byggde upp skyhöga förväntningar som raserades för att Messi biografin inte berättas i jag-form.

Egentligen behöver jag inte säga så mycket om boken. Är man fotbollsintresserad så vet man också vem Lionel Messi är. Jag är besviken på hur boken berättas eftersom Messi inte berättar något. Det är familjemedlemmar, tränare och andra fotbollsmänniskor som vittnar om Messis lugna temperament som har hjälpt honom att överleva och frodas. Kanske är boken värt att läsa nu när det är fotbolls-VM. Kommer Messi att visa sig vara en sensation i år också?

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar