onsdag 11 juni 2014

Grejen med verb: grammatik som du aldrig sett den förut - Sara Lövestam

Nu så, svenskläraren i mig var bara tvungen att läsa denna bok. Språk är intressant och nu när Sara Lövestam presenterar och belyser det svenska språket med roliga exempel, i sin bok Grejen med verb, så tycker jag att det blir nördigt, men på ett roligt sätt. Språket levandegörs med exempel, bilder och med en skämtsam och kamratlig ton.

Jag tror att många, som inte är intresserade av grammatik, ändå kan tycka att den här boken är rolig och lärorik. Lövestam får läsaren med sig, även i de mest svåra delarna som rör verb med sitt rappa och underhållande språk.

Jag läser igenom boken väldigt snabbt, men känner nu så här i efterhand att det krävs en omläsning och längre pauser. Jag behöver förstå vara Sara Lövestam menar, inte när det gäller grammatiken, utan snarare förklaringen.

Vem vänder sig denna bok till? Jag vet inte! Kanske språkläraren, den grammatikintresserade eller någon som bara vill läsa en annorlunda bok om verb.



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar