lördag 21 juni 2014

Alla tittar på Alfred - Johan Unenge

Nu har jag läst en alldeles underbar bok som jag måste tipsa er om! Jag börjar med att säga att många personer är inte bekväma med att stå i centrum och få uppmärksamhet medan andra tar det med en klackspark. Hur ska man bete sig egentligen och är det något man kan utveckla, bli bättre på eller är det en medfödd känsla som man aldrig kan bli av med?

I boken Alla tittar på Alfred får vi möta just Alfred som inte tycker om när man tittar på honom. Han krymper mer och mer för varje gång någon tittar på honom och hans föräldrar undrar "Hur liten kan en pojke bli egentligen?" Plötsligt en dag, när Alfred är på kalas, händer det något som gör att alla börjar skratta, inklusive Alfred. Vad händer då? Jo, Alfred börjar växa och växa. Och växa.

Resten får ni läsa själva tycker jag. Jag kan lova att ni kommer läsa den både en, två och kanske tre gånger om innan ni läser den för era barn. En underbar bok som jag rekommenderar starkt!

Det här är en fantastisk bilderbok av Johan Unenge som står för texten samt Maria Nilsson Thore som har gjort illustrationerna.
Recencerad av Bookis syster för Bookis litteraturblogg.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar