tisdag 27 maj 2014

Marika Kings böcker

Jag har aldrig läst någon bok av Marika King förut och nu helt plötsligt har jag läst två stycken! Den ena boken är Supernova som handlar om Lisa som får en anställning på ett prestigefyllt konsultföretag. Jag får läsa om projekt och möten och hur man kan bygga en karriär som konsult. Arbetslivet snurrar på för Lisa som också försöker balansera det med sin fritid och sina tjekompisar. Tyvärr är det ett högt tempo på jobbet och Lisa hinner snart inte att umgås med sina vänner längre vilket gör att hon tappar sitt privatliv i jakten efter makt, som fås om man presterar och levererar.

Supernova är en bra bok som självklart väcker viktiga frågor, men den handlar också en värld jag inte känner till och som egentligen inte lockar mig. Därför blir det också lite svårt för mig att verkligen tycka om den här boken.

En annan bok jag har läst av Marika King är boken Projekt längtan. Även den handlar om prestationsprinsessan Lisa som börjar jobba igen som konsult bara tre månader efter hennes sjukskrivning för utbrändhet. Karriären går uppåt igen, men Lisa har ändå en längtan efter något annat. Hennes sökande leder till ett volontärjobb i Ghana där hon njuter av sina nya arbetsuppgifter.

Ibland bjuds det på alltför många detaljer vilket ger känslan av att författaren själv har erfarenhet av det hon berättar om. Berättelsen är inte superbra, utan känns mer lagom. King är duktig på att skriva, men återigen är det svårt för mig att ryckas med i berättelsen.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar