tisdag 27 maj 2014

Frans och Fiffi - Anna Hansson

Oj, oj, oj vad länge sen det var jag skrev om en bok. Jobbet har tagit en hel del utav min tid, men även att jag bröt fotleden för ungefär nio veckor sedan är också en anledning till att jag inte har skrivit något här på bloggen på länge. Nu tror och hoppas jag att jag är på gång igen. Jag har i alla fall suttit och läst tre barnböcker om Frans och Fiffi.

Jag tänker också läsa böckerna för mina systersbarn. Båda har precis fyllt tre år och jag tror att just boken Frans och Fiffi fyller år skulle kunna passa för dem att lyssna på just nu. Fiffi har aldrig haft ett kalas och nu när Frans fyller år så passar det bra för Fiffi att fira sitt kalas tillsammans med Frans. Frågan är dock hur de andra barnen ska kunna se Fiffi eftersom hon är osynlig.

Frans och Fiffi och spökfällan tycker jag också om. Egentligen borde jag ha skrivit om den först eftersom det är den första boken i serien om Frans och Fiffi. Det är i den här boken man får veta att Fiffi är ett spöke på 115 år och att Frans är en 10 årig pojke. Fiffi tycker inte om att vara ensam, det är lite läskigt. Då gäller det att fånga ett spöke som ska hålla Fiffi sällskap! Men frågan är hur?

Frans och Fiffi hittar en hund är bok nummer två i serien. Namnet avslöjar mer eller mindre berättelsen. Frans och Fiffi hittar en hund och frågan är vems hunden är?

De här tre spännande och roliga böckerna ges ut av Beta Pedagog och ingår i en serie lättlästa böcker för barn mellan 6 och 9 år. Läsförståelsefrågor finns längst bak i boken som extra material att arbeta med i undervisningen. Illustrationerna i boken, gjorda av Maria Andersson, är väldigt fina och färglada.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar