torsdag 10 april 2014

Prodigy (Legend #2) - Marie Lu

När jag började läsa boken Prodigy för ett par dagar sedan kände jag mig inte direkt dragen till boken. Det var trots allt i november 2013 som jag läste den första boken i serien med namnet Legend, så det tog ett tag för mig att komma ihåg lite av det som hade hänt tidigare. Men efter ungefär halva boken hade jag svårt att lägga undan den här spännande bladvändaren.

I bokens dystopiska värld pågår en del politiska maktspel. Människors liv står på spel, men ingenting är egentligen omöjligt för Day och June. Frågan är snarare vem de kan lita på och vilken väg är den rätta för dem att följa för att de ska kunna få vara tillsammans.


Jag älskar spänning i dystopiska berättelser och Prodigy levererar och mer därtill. Även om alla dystopiska berättelser innehåller en strimma av politisk oro så bygger just den här berättelsen på politiken i världen. I början är det ansträngande att följa med i resonemanget, men ju mer man läser desto mer får man en klarare bild av historien om politiken och det maktspel som pågår. Förutom politiken så bygger Prodigy på relationen mellan Day och June. De måste göra svåra val och det är inte alltid dem litar på varandra. June är smart men lite osäker. Hon lägger märke till saker och hon tar inte saker för givet. Day är en pojke som inte heller tar saker för givet och han gör ofta kloka val även om han också kan vara osäker ibland.

Hur som helst är den här boken en fantastisk uppföljare till Legend. Nu vill jag verkligen läsa den tredje och sista delen i den här serien. Kanske läser jag den på engelska eftersom den svenska översättningen inte har kommit än. Är du en kräsen läsare så försäkrar jag dig att den här berättelsen är fantastisk. Den har ett djup och de konflikter som uppstår är större än det som är vanligt i en del ungdomsromaner. Ofta bygger ungdomsromaner på relationen mellan en pojke och en flicka. Men i det här fallet, även om Day och Junes relation är en trevlig del av historien, är det definitivt inte den enda anledningen till att den här serien är så bra.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar