fredag 28 mars 2014

Nya favoriter från LL-förlaget

Förmiddagen har spenderats med nya favoriter från LL-förlaget, ett bokförlag som gör det möjligt för nyanlända, personer med lässvårigheter och otränade läsare möjligheten till att få läsa böcker. Fyra favoriter har jag här som jag rekommenderar. De är:

Romeo och Julia, en lättläst klassiker, skriven av Matteo Bandello på 1950-talet och som nu är återberättat av Ingamaj Beck. Det är en liten bok på 88 sidor om Romeo som träffar sin vacka Julia i staden Verona. Romeo och Julia blir förälskade i varandra trots att deras familjer är fiender. Men det unga parets kärlek är starkare än döden. Kärlekssagan om Romeo och Julia blev väldigt känd när William Shakespeare gjorde om sagan till en pjäs. Jag gillar att Ingamaj Beck ger en förförståelse till karaktärerna i början av boken. Är man en ovan läsare av olika anledningar är det jättebra att få veta vilka karaktärer som förekommer i berättelsen och om deras roll så behöver man inte kämpa så mycket med att ta reda på det också samtidigt som man kämpar med läsningen.

438 dagar. Journalisterna Johan Persson och Martin Schibbye, som i juni 2011 passerade mellan gränsen Somalia och Etiopien, har skrivit boken 438 dagar som nu är fritt tolkad till lättläst version. Efter att journalisterna hade passerat gränsen dök dem upp i tv, skadade och utsatta och under deras 438 dagar i Etiopiskt fängelse skrev Martin och Johan om lidandet, våldet, vänskapen dem emellan och deras kamp för att få fram sanningen. Det är en väldigt intressant bok och författarna ger en mer exakt bild av händelseförloppet och om storpolitiken och tiden som diktaturens fångar. Jag säger bara: LÄS, LÄS, LÄS! Det här är en bok som fängslar.

Skräcken i Dunwich och andra berättelser är skriven av H. P. Lovecraft och är den tredje volymen i LL-förlagets teckande klassiker. Antologin består av fyra historier som berättas i form av tecknade serier och det märks att LL-förlaget satsar på serier med kvalitet. Fyra berättelser tolkas, med hjälp av Sveriges främsta serietecknare, till en otroligt fin bok för den som vill läsa klassiker i nytt format.

Tunnel 13 är skriven av Johanna Ejdeholm. Den här boken har jag inte hunnit läsa än, men jag känner ändå att jag vill säga några ord om den. Baksidestexten lovar spänning och omslaget är väldigt fint. Med sina 122 sidor innehåller boken korta kapitel, korta stycken och korta meningar. Jag ser fram emot att läsa den här boken och jag tror att den passar unga pojkar som tycker om att läsa spännande böcker.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar