torsdag 27 mars 2014

Fast i soffan med bra och mindre bra böcker

Förra veckan halkade jag och bröt benet. Detta på grund av all snö som sedan smälte helt på eftermiddagen. Inte så kul med andra ord. Hur som helst sitter jag nu hemma med ett gipsat ben och fördriver dagarna med att läsa bra böcker, både dem som jag har i min iPad, men även dem som jag har i bokform. Tyvärr läser jag en del mindre bra böcker också.

Nelson Mandela: den långa vägen till frihet - Nelson Mandela
Lite mer än 700 sidor är denna bok på, Nelson Mandelas självbiografi. Men det är ingen tung bok alls att läsa. Den är informativ, tydligt skriven och okomplicerad att läsa. Vad kan jag säga om en av de mest imponerande berättelserna om kampen för demokratiska rättigheter och människovärde?

Mandela har skrivit en fantastisk självbiografi om demokratiska val och avskaffandet av apartheid. Han hade en stark övertygelse som hjälpte honom i svåra situationer och val. Nelson Mandela var en av de stora politiska ledarna i vår tid. Han var en ödmjuk hjälte, en frontfigur som kämpande mot rasförtrycket som fick Nobels fredspris och presidentposten i sitt hemland Sydafrika.

Filmen, som bygger på Mandelas självbiografi, hade premiär i slutet på januari 2014.

Kvinnan i svart - Susan Hill
En skräckbok med en snygg framsida som utkom 1983, men som nyligen översatts till svenska. Berättelsen handlar om Arthur Kipps, en ung advokat från London som skickas norrut, till Eel Marsh House, för att gå igenom Mrs Drablows papper och affärer efter hennes död. Människorna i byn reagerar märkligt på Kipps ankomst och han förstår ganska snart att det förekommer hemligheter som inte får nämnas. Och vem är den svartklädda kvinnan som bara Kipps kan se?

Mystik och spänning vävs samman i denna omtalade spökroman. Boken har också filmatiserats med Daniel Radcliffe (Harry Potter) i huvudrollen. The Woman in Black (2012) heter den brittiska skräckfilmen.



http://www.bokus.com/bok/9789132162169/dromtjuvarna/Drömtjuvarna (Kretsen #2) - Maggie Stiefvater
Jag tycker inte om när det tar tid med översättningar. Första boken i Maggie Stiefvaters Kretsen-serie läste jag för ett år sen. Nu, ett år senare, kommer bok nummer två och då ska jag försöka minnas vad den första boken handlade om. Jag tror i alla fall att jag tyckte om den första boken och att det är anledningen till att jag ville läsa del två. Men nu, så här i efterhand, vet jag inte längre vad jag tycker om serien.

Första halvan av boken var väldigt förvirrande, kanske för att jag inte mindes mycket från första boken. Jag hade svårt att skilja på karaktärerna. Vem var vem nu igen?

Övernaturliga inslag och oförklarliga fenomen utvecklar sig i denna berättelse. Det är fyra böcker i serien och just nu lutar det sig år att jag kommer att läsa dem också när de väl kommer på svenska.


Tredje graden - Liselotte Roll
Den här boken hittade jag i min iPad av en slump. Jag minns inte ens när jag köpte boken. Det är dock en helt okej deckare, men jag läser helst inte deckare. Jag tycker inte om den genren så mycket. Jag läser Lars Kepler, men inte mer än så.

Vad handlar boken om? Jo, en man mördas, en utredning startas som leder till 70-80-talets regim i Argentina. Utredaren Magnus försätter sig själv, sin fru och sina barn i fara ju närmare han kommer mördaren på spåren.

Det är en spännande berättelse, men också förvirrande.



1 kommentar :

  1. Kvinna i svart måste jag ta och läsa snart!

    SvaraRadera