fredag 28 februari 2014

Jag läser en hel del...

...men hinner inte skriva om alla böcker jag läser. Så kan det vara ibland. Jag kan i alla fall berätta om tre bra böcker jag nyligen läst.

Fjärde riket - Maria Nygren
Den unga Blenda börjar i en ny skola mitt under höstterminen i nian. Hon ser det som en chans till förändring, att inte vara en enstöring utan vara den som alla lyssnar på. Men det finns redan en annan tjej som har makten i den nya skolan - Hedvig, tjejen som alla elever och lärare lyder. Det innebär att chanserna för Blenda är lika med noll.

När klassen ska göra ett grupparbete blir Blenda ihoptussad med LSD (Lena-Stina) och Penny, som tidigare har ingått i Blendas hov men är numera utfryst. Gruppuppgiften blir att redovisa hur Hitler kom till makten. Tjejerna får en idé. De ska försöka använda samma metoder som Hitler gjorde för att ta makten på skolan och från Hedvig. Sakta men säkert lyckas tjejerna vända eleverna och lärarna från Hedvigs makt och detta åstadkommer dem främst genom att förlöjliga Hedvig. Men när ska Blendas metoder sluta och när är målet nått?

Fjärde riket är en bra bok om maktspel och manipulation. Det är intressant att läsa om Blenda som tar över Hedvigs position i skolan och hur förblindad hon blir av den maktställning hon lyckas uppnå. Blenda, LSD och Penny kämpar för något som spårar ur totalt. Bokens händelseförlopp suger in läsaren och emellanåt kände jag mig tvungen att stanna upp i läsningen bara för att tänka att så här kan det inte vara på en högstadieskola, där varken lärarna eller rektorn har makt nog att stoppa tjejer som Hedvig eller Blenda.

Vill du veta mer om boken kan du lyssna på podcasten Allt vi säger är sant av Lisa Bjärbo och Per Bengtsson. Avsnitt 9, Skola, handlar bland annat om boken Fjärde riket.


Historien om Leon: Schindlers yngste arbetare - Leon Leyson
Det är inte ofta jag läser en bok som jag rekommenderar till alla jag träffar. Men det här är en sådan bok jag önskar att alla läser. Förmodligen är boken en av de sista biografierna om förintelsen, skriven av den yngsta personen på Oskar Schindlers berömda lista.

Leon var bara nio år gammal år 1939 när nazisterna invaderade Polen. Hans familj fick utstå en del svåra år, tvingas bort från sitt hem och nästan svälta ihjäl. Vändpunkten kom när Leons far fick ett jobb i Oskar Schindlers fabrik och i perioder därefter anställde Schindler resterande av familjemedlemmarna. Leon var då så liten att han fick stå på en trälåda för att kunna utföra sitt arbete. Men arbetet i Schindlers fabrik räddade familjen från en säker död i koncentrationslägren.

Leon skriver om sin barndom och om de fruktansvärda förhållandena. Han berättar en djup historia, en viktig memoar som är både hjärtskärande och inspirerande, något som jag inte kommer att glömma.


Kickstart med Ulrika: 7 kostprogram till ett lättare liv - Ulrika Davidsson
Jag känner att jag behöver en rejäl kickstart för att gå ner i vikt, men det är så svårt att välja en bok, eller en metod, som passar och hålla sig till den. För ett tag sedan läste jag om 5:2 dieten, men släppte tanken på den ganska snart. Nu bläddrar jag i Ulrika Davidssons bok Kickstart och tänker spontant att det här borde inte vara svårt att följa. Tanken med boken är att man ska göra en rivstart inför "beach 2014", en fest eller för sitt eget välbefinnande. En sådan rivstart kombinerad med träning ger bättre kondition och helt klart färre kilon att släpa runt på. Det gäller bara att man bestämmer sig, börjar röra på sig och varierar kosten. Boken är en bra inspiration till detta!
 


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar