söndag 16 februari 2014

5:2 dieten

Förmodligen är jag den sista personen inom bokvärlden som skriver om 5:2 dieten böcker. Men bättre sent än aldrig. Jag har nu tre böcker här som jag har tittat igenom. Alla tre böckerna handlar som sagt om 5:2 dieten, men de är skrivna utav olika personer, eller hälsoprofiler kanske jag kan kalla dem för. Jag kan inte säga vilken bok jag egentligen föredrar mest, utan det är en smaksak. Böckerna kompletterar varandra och är det så att du är intresserad av att börja med 5:2 dieten så kan jag rekommendera alla tre, vilka är:

Ulrika Davidssons kokbok om 5:2: 100 kaloriberäknande recept - Ulrika Davidsson
Enligt baksidestexten har 5:2 dieten blivit väldigt populär samt att den är enkel att följa. Davidsson som är kostrådgivare och kokboksförfattare har själv testat 5:2 dieten. Hon var i början skeptisk och undrade om det verkligen var bra för kroppen att dra ner på kolhydraterna, men säger nu att många mår bra av en sådan kostplan. I sin kokbok skriver Ulrika Davidsson fakta om 5:2 dieten och delar med sig av olika recept. Vad jag tycker om med Davidssons bok om 5:2 dieten är att hon också skriver hur många kalorier varje rätt innehåller samt presenterar rätterna med bilder.

5:2 - dieten & korttidsfasta: så lyckas du! - Ola Lauritzson
Ola Lauritzon är ett namn jag känner igen med hans böcker om GI-metoden. Han arbetar som kostrådgivare, författare och föreläsare. Nu har han gett ut en bok om 5:2 dieten där han testar själv korttidsfasta i kombination med GI-metoden. Med hjälp av de slutsatser Lauritzson drar utav sin studie, skissar han på ett praktiskt program som borde passa de allra flesta. Efter de första 100 sidorna börjar Lauritzon presentera recept där han, precis som Ulrika Davidsson, talar om hur många kalorier varje rätt innehåller. Däremot finns det inga bilder med på rätterna. En sak som är till fördel för Lauritzsons bok är att han längst bak i boken också fått med en kaloritabell på olika livsmedel. Det uppskattas!

Allt om 5:2 dieten: 140 recept för snabb viktminskning och ett längre liv - Jacqueline Whiteheart
Jacqueline Whiteheart är ytterligare en person som har skrivit om 5:2 dieten. Hon är själv en entusiastisk följare av 5:2 dieten och säger att hennes bok är skriven för dig som inte har prövat 5:2 dieten tidigare och vill komma igång. Det låter lovande tycker jag. Men boken passar alldeles utmärkt för dig som redan följer dieten och behöver en nystart eller lite extra hjälp. Även Whiteheart delar med sig av recept och kaloritabeller, men vad hon har med i sin bok är också olika träningspass anpassad för att bränna så mycket kroppsfett som möjligt och som går hand i hand med 5:2 dieten.
 


 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar