söndag 26 januari 2014

16 rader - Petter Alexis Askergren

Jag har precis läst ut 16 rader, den omtalade boken skriven av den svenske rapparen Petter Alexis Askergren. Petter vill tala om att läsning är både coolt och nyttigt och det gör han genom ett urval av sina låttexter som han också förklarar bakgrunden till; syfte, livet hur den såg ut då, känslor och vad vissa uttryck eller namn refererar till.

Jag måste erkänna att jag hade missförstått bokens innehåll. Jag trodde att boken var en självbiografi och visst kan man se det som en självbiografisk bok, men det är värt att påpeka att boken egentligen innehåller de mest betydelsefulla låttexterna och till varje text kommenterar Petter om hur texten kom till. Petter berättar också om sina svårigheter i skolan och hur han på folkhögskolan blev inspirerad, upptäckte läsandet och hur det har påverkat honom i skrivandet av hans låttexter.

Boken kan med nöja läsas av alla. Det är en läsupplevelse att först läsa Petters låttexter, försöka tolka dem på egen hand, för att sedan läsa Petters förklaring till hur och varför texten uppkom. Det är inte alltid man tolkar rätt kan jag säga.

Jag kan passa på att nämna att till boken kommer det en lärarhandledning. Jag vet dock inte när, men förmodligen kan man hitta mer information om detta ganska snart på Brombergs Bokförlags hemsida.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar