tisdag 31 december 2013

Litteraturtips inför 2014

Hej alla kära läsare! Med det här sista inlägget för år 2013 vill jag önska er ett Gott Nytt 2014! Innan jag stänger ner datalocket vill jag i alla fall passa på att tipsa om några böcker. Det är böcker jag tänker använda mig av i min undervisning under vårterminen 2014.

Argasso bokförlag känner du säkert igen vid det här laget. Deras böcker har jag skrivit om ett antal gånger. Är det så att du inte känner till deras böcker så kan du läsa mer om dem här. Här kommer i alla fall lite mer tips från deras utgivning:

Drömläge - Bali Rai
Denna bok är intressant eftersom den är baserad på verklighet. Bali Rai har skapat en berättelse om en ung pojke som inte får spela fotboll för din pappa. Den unge pojken, Baljit, vill spela för Liverpool, men pappan kommer inte acceptera det. Därför ljuger Baljit för sina föräldrar och säger att han ska iväg på en skolresa. Till slut accepterar föräldrarna fotbollen och Baljit berättar sanningen.

Knivsegg - Robert Swindells
På Sams skola blir du misshandlad och terroriserad. Bär du på en kniv går du tryggt. Sam bär på en kniv, men han lär sig också riskerna med att bära knivar den hårda vägen. En thrillerbok med ett kraftfullt budskap.

Riggad - Sophie McKenzie
Blake är stjärnan i fotbollslaget, men han och hans mamma har fått problem. De kan inte betala hyran och det ser ut som att dem måste flytta. Så när en främling erbjuder Blake pengar för att fixa matchen verkar det som en enkel lösning på alla problem. Eller? Om Blake går med på det här kommer han att förlora mer än bara spelet.

Mitt nya jag - Rosie Rushton
Jemma har träffat sin drömkille. Hon är förälskad och med hjälp av sin bästa vän försöker hon göra sig till för att kunna tävla mot killens flickvän. Till slut är det ändå hennes riktiga jag som vinner killens hjärta.

Myrguden - James Lovegrove
När Dans vän Jason skapar Sanningsglasögonen avslöjas också saker som det mänskliga ögat inte kan se. Varken Dan eller Jason kan föreställa sig konsekvenserna av det dem ser. Det här är en skrämmande berättelse, skriven av en mästare inom science fiction genren.

 
 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar