söndag 1 december 2013

Hej bloggen!

Det var ett tag sen sist! Jag skulle kunna komma med många förklaringar till varför jag har varit frånvarande, men jag väljer att låta bli. Just nu vill jag skriva om alla bra böcker jag har läst/vill läsa. Då så...


Jag är Malala: flickan som stod upp för rätten till utbildning och sköts av talibanerna - Malala Yousafzai med Christina Lamb

Den här boken har jag för tillfället lånat ut till min lillasyster. Hon läser den nu och säger att den är stark, gripande och helt fantastiskt. Själv tyckte jag om den, men den fångade inte mitt intresse på samma sätt. Nackdelen är att boken är full av historia och att Malalas berättelse inte får mer utrymme. Berättelsen handlar självklart om Malala också, men mycket är just bakgrundsinformation. Det är en bra bok, men ibland är det svårt att behålla intresset under läsningen.


Nyckeln - Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren

Den här boken har jag väntat på jättelänge! Nu är den äntligen här och jag har lagt undan alla andra böcker just för att läsa den sista delen i trilogin om Engelsfors. Läsningen går otroligt långsamt eftersom jag har så mycket annat att göra, men det är svårt att lägga ner boken när jag väl börjat läsa. Jag kan inte säga så mycket mer om boken just nu. Under tiden får ni nöja er med några ord från Bokus sida:

Det har gått drygt en månad sedan tragedin i Engelsfors gymnasiums gympasal. De utvalda får ingen tid att återhämta sig innan deras värld vänds upp och ner igen. Frågor besvaras. Hemligheter avslöjas. Lojaliteter prövas. Tiden håller på att rinna ut och till slut kan De utvalda bara vara säkra på en sak: Allt kommer att förändras.   


Strimmor av hopp - Ruta Sepetys

Det här är en bok som får dig att gråta. Det är lika bra att jag säger det på en gång så att det inte kommer som en överraskning. Det är en mörk histora som berättas, men trots det mörka finns ibland strimmor av hopp. Boken handlar om Lina som är 15 år och bor i Litauen. Året är 1941. En dag dyker Sovjets hemliga polis upp och snart därefter är Lina, hennes lillebror och hennes mamma på väg till ett fångläger.

Det här är en bok man kan arbeta med i historia eller svenska och svenska som andraspråk, i årskurs nio, när eleverna läser om Andra världskriget. Det finns mycket att diskutera och berättelsen passar både ungdomar och vuxna.


Nu, kära läsare, önskar jag er en god kväll. Själv ska jag baka lussebullar med barnen.


1 kommentar :

  1. Hej, jag kollade lite på din blogg och undrar om du är intresserad av att recensera min bok - Ambassadören? Jag har redan fått en del feed-back från läsare och två vanliga kommentarer är, ”Jag gillar inte science fiction men den här var verkligen bra!” och ”Det är inga små ämnen som avhandlas!” Visserligen finns det några typiska scifi-attribut i boken men fokus ligger på en helt annan och mer existentiell fråga: Har människan en moralisk rätt att leva på Jorden med tanke på rovdriften av naturresurser och oförmågan att hålla fred. Gå gärna in på hemsidan och läs vad andra tyckt. Där finns också mer information om boken. http://www.amby.se/sagtom/sagtom.htm Ambassadören finns tillgänglig både som e-bok och pappersbok. Hör gärna av dig/Med vänlig hälsning Björn

    SvaraRadera