söndag 3 november 2013

Tala med texten 2 - Jenny Roos

Gleerups förlag har läromedel som jag gillar starkt. I undervisningen i svenska och svenska som andraspråk använder vi nu läromedlet Portal som vi har i både bokform och som lärarwebb och elevwebb. Eleverna kan träna på ord och begrepp, titta på korta filmer till varje kapitel, arbeta med frågor till filmerna, lyssna på texterna i boken och repetera på egen hand hemma. Mycket smidigt och bra! Det gillar jag!

Förra veckan fick jag boken Tala med texten 2 och Sätt ord på SO. Sätt ord på SO är en bok för elever som behöver träna ord och begrepp, arbeta aktivt med dem på en enkel nivå utan att det blir barnsligt. En bra bok som jag rekommenderar!

Som lärare i svenska, svenska som andraspråk och engelska blir jag glad när jag får möjlighet att bläddra i en fysisk bok. Det är först då jag får en tydlig bild av boken och kan fundera vidare på om den skulle kunna passa mina elever eller inte.

Jag har nu fått titta i boken Tala med texten 2. Det är en bok med nio texter och till varje text kan eleven träna på ord, diskutera den lästa texten, arbeta med grammatik, argumentera för sina åsikter och skriva egna texter. Boken vänder sig till elever i årskurs 8 och 9 som behöver extra träning i svenska och elever som läser svenska som andraspråk. Texterna passar den tänkta åldern och kombinationen av textbok och övningsbok i ett är jättebra. Till boken medföljer en cd-skiva med hela boken som DAISY text och ljud. Självklart finns det facit till boken som kan laddas ner på förlagets sida.

Tala med texten 2 har jag blivit förtjust i! Jag måste se till att beställa den till mina elever. Titta på den du också om du är lärare i svenska och svenska som andraspråk på högstadiet. Jag tror att du kommer gilla läromedlet lika mycket som jag.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar