lördag 2 november 2013

Legend - Marie Lu

Den här boken kom på posten förra veckan och trots att jag läste ut den på ett par dagar har jag inte hunnit skriva om den på bloggen förrän nu.

Legend av Marie Lu ges ut av Modernista bokförlag. Vi befinner oss i en framtida Los Angeles. Efter en ekonomisk katastrof har en ny republik bildats. Spänningen är hög och inbördeskrig utkämpas. Den kraftfulla republiken försöker att behålla greppet om sina medborgare, klyftan mellan rika och fattiga är stort och miljontals människor lever i slumområden där pesten tar oräkneliga liv per år.

Republiken kräver att alla barn genomgår en prövning när dem fyller 10 år. Prövningen ger poäng och ett högt poäng ger en status i samhällslivet medan låga poäng dömer en till arbetsläger och utrotning. Pojken Day fick höga poäng, men av någon underlig anledning skickades han till utrotning. Day lyckades överleva och nu slår han tillbaka mot republiken. Flickan June har utmärkt sig i prövningen och när hennes bror dödas får hon vara den som ska spåra upp Day för att stoppa honom. När Days och Junes vägar flätas samman är ingenting så enkelt som det verkar. Day och June inser att dem måste arbeta tillsammans för att kunna överleva och för att rädda människor dem älskar.

Legend är en actionfylld, bra roman, som jag slukade. Det finns egentligen inte så mycket nytt i berättelsen. Huvudkaraktärerna är genier och jättesnygga. Naturligtvis blir de kära i varandra. En ond republik, ett dystopiskt samhälle och ädla karaktärer som ställs mot skurkaktiga monster är berättelsens huvudingredienser.

Naturligtvis har författaren Marie Lu fångat mig med sin roman och jag väntar ivrigt på nästa bok i serien.

2 kommentarer :

  1. Jag har varit lite inne på att läsa den här men inte tyckt att den passade mig riktigt, jag får nog ta och tänka om! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carro!

      Tycker du om dystopiska berättelser så rekommenderar jag "Legend"

      Radera