måndag 4 november 2013

Alice Munro - Årets nobelpristagare i litteratur

Årets litteraturpris går till Alice Munro, "den samtida novellkonstens mästare" (Svenska Akademien). Därför passade jag på att under den här höstlovsveckan läsa ett par böcker av Munro. Jag läste:

Tiggarflickan
Novellerna handlar om flickan Rose som under enkla förhållanden lyckas få en universitetsutbildning och sedan gifter hon sig med en man hon egentligen inte vill ha. Rose gör en klassresa, men upplever att hon inte passar in någonstans. Klass och sociala skillnader skildras i boken Tiggarflickan, som klassas som en novellsamling. Berättelserna ger dock en helhet och boken skulle kunna vara en roman. Som läsare får man följa Rose, hennes erfarenheter, hennes sökande efter kärleken och hur hon lever i två skilda världar. Alice Munro är en fantastisk författare som har ögon för detaljer, en underbar berättarstruktur och ett indirekt, men effektivt, berättande.

Brinnande livet
Alice Munro är duktig på att skriva om vanligheten. Gestalterna är inga personer man egentligen minns, men det är vad dem hamnar i som sätter sina spår. Samlingen Brinnande livet inbjuder dig att kliva in i människors öden och låta dina erfarenheter speglas i händelserna. Vad handlade novellerna om? Jag vet inte exakt, men jag vet hur varje novell känns. Det är svårt att beskriva novellerna, men vad jag kan säga är att Munro är en mästare med en fantastisk berättarkonst.
 

 

1 kommentar :

  1. Har läst en novell av Munro och är så himla sugen på att läsa mer!

    SvaraRadera