måndag 21 oktober 2013

Rekviem - Lauren Oliver

Lauren Olivers dystopiska böcker är en favorit. Den sista och avslutande boken i Delirium-trilogin är nu här. Böckerna i serien är Delirium, Pandemonium och Rekviem. Jag har längtat efter den sista delen i serien och när den väl kom slukade jag den på en gång. Jag måste dock erkänna att jag fortfarande är i en fas där jag försöker samla mina tankar kring bokens innehåll.

Den första boken älskade jag, den andra tyckte jag om och den tredje boken känns faktiskt sådär. Känslan kommer också bland annat av att det är både Hana och Lena som får utrymme att berätta om samhället och livet. Jag hade gärna följt Lena och hennes tankar genom hela boken eftersom jag aldrig har varit så värst intresserad av Hana.

Det är helt enkelt så att berättelsen är bra, men den levererar inte fullt ut. Jämfört med andra serier i denna genre kämpar berättelsen för att hålla sig levande. Det finns idéer i de två första böckerna, en idé som överges till förmån för ett snabbt avslut. Vissa skulle kanske kalla detta för ett öppet slut. För mig är ett öppet slut ett slut som lämnar en med genomtänkta frågor, inte en massa tomhet och känlan av "var det allt?".

Jag tänker inte berätta mer om boken och dess innehåll. Det är kanske bäst att man får läsa den själv för att bilda sig sin egen uppfattning. Jag tycker inte att Rekviem är dålig, men den är inte heller lika bra som Delirium.
 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar