söndag 6 oktober 2013

Gästinlägg av Carina Hult, författaren till boken "Glädjedroppar, med en besk smak av fördomar"

Ja, vilka fördomar har vi egentligen om varandra? Vi tar ett stort runt bord, och sätter oss ner runt det och möter varandra. Där lägger vi upp våra fördomar på bordet, bildligt alltså, kanhända skulle det finnas mängder av dom. Jag önskar då mycket hellre att vi använder det stora runda bordet för en plats att mötas och lägga upp våra goda ord om och inför varandra. I stället för ordet fördomar väljer vi ordet förståelse och redan här har vi valt ett annat sätt att se på varandra.

Jag tror att många av oss människor bär omkring på en rädsla inför varandra och våra olikheter. Vi skulle kunna använda våra olikheter för att lära oss av varandra. Tänk om alla människor hette Carina, var 1.73 cm lång på jorden, brunhårig och låghalt! Vad skulle jag prata med alla dom Carinorna om, när vi ganska snabbt hade berört ämnen som feminism, hårfärg och benlängdhet? Vi är inte stöpta i samma form utan alla människor som vandrar på jorden är unika och bär på olika inre förmågor och kvalitéer. Väljer vi att se dom hos varandra, stärker vi hela mänskligheten. Jag tror att vi behöver börja med oss själva, du och jag, och verkligen titta inifrån hur vi väljer att bemöta andra människor. Glädjedropparna finns där, det gäller för mig att sprida dom till så många jag kan, även till mig själv.

Det är lätt att välja att gömma sig framför våra skärmar, I-phone, hemmadator och Facebook, vi kan skicka styrka, kraft och kärlek den vägen också, men vad går upp mot att titta rakt in i en annan människas vänliga ögon och att få känna den värmande kramen när vi som mest behöver den, eller den mjuka klappen på kinden? För mig är det mötet, kramen och klappen som känns mest i mitt inre när jag vågar titta ut från skärmen och möta den verkliga människan. Såsom just den är, med sitt inre värde och vänliga ord. Om fallet inte skulle vara så, kan jag alltid välja förståelsen inför den människan och sedan följa livets stig vidare till nästa, med förhoppningen om att hos den kunna få och ge några härliga Glädjedroppar. Tack till dig som väljer att läsa boken, och tack alla ni andra också. Tacksamhet, ödmjukhet och kärlek kan bara bli större och öka i omfång om vi sänder ut det och visar det inför varandra. ❤❤❤

-------------------------------------------------------------------------------------------

Carina Hults bok - Glädjedroppar - har jag börjat läsa. På mitt nattduksbord ligger den, ett signerat exemplar av en fantastisk författare som har förmågan att skriva en bok som berör. En bok som handlar om hur snabba vi är med att döma andra människor utan att förstå vad som egentligen ligger bakom dessa människors beteenden.

Rekommenderas!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar