torsdag 24 oktober 2013

Den sanna historien om Pinocchios näsa - Leif GW Persson

Jag har inte läst någon bok av Leif GW Persson tidigare. Tänkte att jag skulle läsa Den sanna historien om Pinocchios näsa och så blev det också. Jag har ingen erfarenhet av Perssons böcker sen tidigare, som sagt, men den här boken kändes lite annorlunda jämfört med andra deckarromaner jag har läst tidigare.

Kriminalkommissarie Evert Bäckström får ett fall på sitt bord. En advokat har mördats i sitt hem. I berättelsens kärna finns träfiguren Pinocchio som kopplas ihop med den siste tsaren av Ryssland, Nikolaj II, Winston Churchill och Vladimir Putin. Förutom advokatens död är det en massa andra händelser som vävs samman och jag får det lite svårt att hänga med i handlingen, som annars är intressant även om den bitvis innehåller upprepade formuleringar. I slutet av romanen knyts alla lösa trådar ihop och romanen slutar gott för den sluge kommissarien Bäckström.

Ja, vad mer... det var överraskande läsning måste jag säga. Kanske är Leif GW Persson en av Sveriges bästa författare av kriminallitteratur. Rekommenderas varmt!
 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar