fredag 13 september 2013

What's up?

Det här är mitt första år som jag undervisar i engelska och tyvärr är det så att på skolan har vi ett läromedel som jag inte är vidare förtjust i. Därför tittar jag mig omkring hos de olika läromedelsförlagen för att hitta ett läromedel som passar min klass i årskurs 7. För en tid sedan skrev jag om Magic! 7 som ges ut av Studentlitteratur. Jag tycker om Magic! 7 eftersom jag ser att läromedlet är strukturerat, fokuserar på skönlitterära texter och att det finns texter i olika svårighetsgrader. Samtidigt vill jag självklart titta på andra läromedel också och nu har jag hittat What's up? för årskurs 7, ett läromedel som ges ut av Sanoma utbildning.

De delar jag har tittat på när det gäller What's up? är Textbook, Workbook och Teacher's guide. Jag hade gärna lyssnat på texterna också, men dem ingår tyvärr inte i Teacher's guide, utan köpes separat som Lärar CD. Ljudfilerna till elev-boken finns på en sida som heter ljudmästaren där eleverna kan lyssna på texterna. På glosmästaren kan eleverna träna på ord, fraser och uttryck för att bygga upp sitt ordförråd. Innehållet i What's up? stämmer bra överrens med Lgr11 även om det är så att materialet publicerades innan kursplanerna trädde i kraft. Bland annat finns olika texttyper såsom dialoger, intervjuer, skönlitterära texter, faktatexter, sånger och dikter.

I Workbook får eleven arbeta med vocabulary, speaking, listening, reading och writing. Ett lättare grammatikavsnitt finns också i slutet på Workbook. Teacher's guide innehåller kopieringsunderlag, kapiteltester och "progress tests" som underlag för formativ bedömning.

Det första intrycket jag fick av boken var att den kändes rörig. Men efter att ha bläddrat igenom alla böcker noggrannt, läst texterna, förstått hur man arbetar med de olika texterna och övningarna, kan jag berätta att jag tycker allt mer om What's up?. Till våren kan vi kanske få lite pengar till läromedel i engelska och då kommer jag definitvt att passa på att beställa en klassuppsättning av What's up? för årskurs 7. Är du också intresserad av What's up? så kan du läsa mer om materialet här

 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar