söndag 22 september 2013

Läsplanering vecka 39

Nu har jag hopp om att läsa ut några böcker under nästa vecka. Det handlar om att sätta upp mål och se över hur min väg till målet ser ut. Målet nu är att jag ska hinna läsa nedanstående fyra skönlitterära böcker. Vägen dit? Jo, läsa på kvällarna och på de tider då barnen har träning. Nu ska jag se om jag lyckas med detta. Men dessa böcker vill jag hinna läsa klart:

Smaragdgrön - Kerstin Gier
Boken är den den avslutande delen i Ädelstens-trilogin. Berättelsen handlar om en 16-årig tjej som får veta att hon bär på en ärftlig gen som gör att hon kan resa i tiden. Hon skickas på en rad uppdrag i dåtiden och hamnar såklart i en hel del farliga situationer. Nu i sista delen ska allting få sin upplösning. Spännande!

Berövad - Liz Coley
Jag tror att det här är en bok som kommer att fånga mig. Det handlar om ett svårt ämne, sexuella övergrepp, något som får mig att må dåligt, men ändå anser jag att det är viktigt att läsa om det för att förstå vilka hemskheter människor utsätts för. Eftersom boken vänder sig till ungdomar hoppas jag att den saknar alltför detaljerade beskrivningar. I den här berättelsen får man läsa om Angie som inte minns något, men som läsare utsätts du för sanningen.

Kodnamn Verity - Elizabeth Wein
Jag vet inte riktigt om den här boken lockar mig, men nu tänkte jag ändå ge den en chans och hoppas på att jag blir positivt överraskad. Så här står det i alla fall i baksidestexten: Året är 1943. En kvinnlig brittisk agent arresteras av Gestapo i det naziockuperade Frankrike. Efter veckor av tortyr går hon med på att avslöja allt, och börjar skriva sin bekännelse. Det blir berättelsen om piloten Maddie som flög henne till Frankrike, om deras vänskap och kamp för överlevnad. Berättelsen om Verity.

Kaffe med rån - Catharina Ingelman-Sundberg
Den här boken, som också finns i lättläst version, har jag alltid velat läsa i originalversion. Nu har jag införskaffat boken i pocketformat och nu ska den läsas. Det är en härlig bok och massor med goda skratt får man av pensionärernas uppfinningsrikedom. Rekommenderas!
 

2 kommentarer :