söndag 1 september 2013

Höstens lockande boknyheter

Som vanligt utkommer det alldeles för många böcker för att jag ska kunna ha koll på alla. Här är i alla fall en del böcker som jag har koll på och som jag har hunnit läsa.

Olyckan av Johan Werkmäster - En bok jag kände till innan sommaren. Detta för att två av mina elever i svenska som andraspråk fick läsa manuset och tycka till om språket. Det blev ett bra och givande samarbete mellan mina elever, mig och LL-förlaget.

Olyckan är en berättelse om Daniel som lånar ut sin motorcykel till en kille som han är lite rädd för. Killen dör i en motorcykelolycka, men Daniels föräldrar får höra av polisen att det är Daniel som har omkommit. Föräldrarna blir helt chockade, men glada, när Daniel knackar på dörren och talar om att han lever.

Letar du efter en jättebra berättelse så är Olyckan ett måste att läsa. Av samma författare finns också boken Grannen. Berättelsen handlar om Bengt som är ensam. Han har för vana att titta in i grannarnas lägenheter. Just en granne lockar lite extra. Det är en vacker kvinna som Bengt tycker är spännande. Bengt skulle vilja träffa henne och så blir det också.

Bortgift av Simonette Schwartz är en lite tjockare bok med mer text än de föregående två böckerna jag har skrivit om. Jag tycker verkligen om den fina framsidan som lockar till läsning. Boken handlar också om ett ämne som jag tycker om att läsa: förbjuden kärlek, svåra val och en kyss som förändrar livet.

Teckande klassiker tycker jag om. LL-förlaget har börjat med serien Tecknade klassiker och just nu finns det två böcker i serien. Den första boken är Sherlock Holmes av Arthur Conan Doyle. Den andra boken är Den svarta katten av Edgar Allan Poe. Båda är klassiska skräck- och spänningsnoveller som har bearbetats om till serier av Sveriges främsta tecknare. Mycket fina böcker som man kan arbeta med i undervisningen och dessutom ladda ner lektionsmaterial till på förlagets sida.

Kaffe med rån av Catharina Ingelman-Sundberg är en bok jag har velat läsa sen länge. Tyvärr har jag fortfarande inte hunnit med det. Men det behöver jag inte bli så ledsen över. Jag har nu läst boken, men i lättläst version och det har gått lika bra med den lättlästa versionen, tycker jag. Det är en mycket rolig, charmig berättelse om pensionärers återupptäckta livsglädje, som på ett bra sätt återberättats av Mats Wänblad.

Alla böcker som jag skrivit om rekommenderar jag varmt. Gå gärna in på LL-förlagets sida och titta på läsnivån för samtliga böcker. Nu har förlaget också börjat med e-böcker, ifall man är intresserad av det.
 

 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar