lördag 21 september 2013

Bångstyriga barn - Klara Dolk

Jaha, då har jag plöjt igenom boken Bångstyriga barn av Klara Dolk. Varför plöjt igenom? Jo, för att det här inte var en bok jag tyckte om att läsa eftersom jag, för tillfället, inte är intresserad av innehållet och ämnet den behandlar. Boken handlar om makt, normer och delaktighet i förskolan och just nu fokuserar jag hellre på böcker som berör grundskolans senare år och gymnasiet. Det är kanske naturligt då jag är utbildad lärare för dem åldrarna. Nu låter det som att jag sågar boken helt och så är inte fallet alls. Självklart finns det delar i den här boken som med fördel kan läsas av lärare och andra personer som inte arbetar i förskolan. Och för personal i förskolan är det här en väldigt bra bok att läsa om ett intressant forskningsområde.

I den här boken får du alltså läsa om den senaste forskningen gällande genuspedagogik och rättigheter samt likabehandling i förskolan. Klara Dolk, författaren själv, är förskolelärare och forskare. Hon har studerat förskolors genusarbete och hur svårt det egentligen är att låta barn påverka på riktigt för att vi vill styra dem åt "rätt" håll hela tiden. Resultatet blir ibland bångstyriga barn som visar sin demokrati genom att göra motstånd.

Rekommenderas!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar