lördag 3 augusti 2013

Insurgent - Veronica Roth

I december 2012 skrev jag om en bok av Veronica Roth med namnet Divergent. Det känns som evigheter sen och eftersom jag älskade den var jag bara tvungen att läsa fortsättningen ganska snart efter, vilket fick bli på engelska. Nu kan jag glädja er med att fortsättningen - Insurgent - finns nu att läsa på svenska. Den tredje boken, Allegiant, kommer ut i USA i oktober 2013.

Om boken:
One choice can transform you, or destroy you. Every choice has consequences, and as unrest surges in the factions all around her, Tris Prior must continue trying to save those she loves, and herself, while grappling with haunting questions of grief and forgiveness, identity and loyalty, politics and love.

Insurgent börjar där den första boken Divergent slutar. Sextonårige Tris Prior försöker att återhämta sig från inbördeskriget där hon tvingades använda våld och bevittna död av hennes nära och kära. Det finns dock ingen tid för återhämtning eftersom hennes deltagande i upproret finns inspelat och nu står hennes namn på en lista över efterlysta personer. Det visar sig snart att Tris jagas för mer än hennes användning av en pistol. I ett samhälle som bygger på en överensstämmelse om fred, ses vem som helst med en stark vilja som inte kan kontrolleras, som Tris, farlig.

Insurgent är berättelsen om Tris och hennes allierade som kämpar för att hålla sig vid liv samtidigt som de försöker hitta en lösning på statens användning av tankekontroll på dess medborgare. Även om jag älskade Divergent, tyckte jag mer om Insurgent. Tris värld utvecklas ytterligare och berättelsen visar läsaren överraskande sidor av karaktärerna. Det huvudsakliga problemet är Tris relation till pojken Four. Deras relation är lite som en on/off-knapp, bra ena stunden, osäkert nästa. Men relationproblemet är inte distraherande och det stör inte berättelsen på något sätt.

Insurgent är en fantastisk uppföljare som utforskar nya sidor av samhället och av karaktärerna. Huvudpersonen är inte inblandad i ett triangeldrama, vilket känns bra. Tris är en tuff tjej med en vilja att göra vad som är rätt, oavsett hur illa det kan verka för andra.

Nu väntar jag med spänning på den tredje boken som kommer i oktober på engelska. Innan dess ska jag läsa om boken på svenska.

Book trailer:
 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar