torsdag 4 juli 2013

Väldigt sällan fin - Sami Said

En vän till mig rekommenderade Sami Saids bok - Väldigt sällan fin. Jag blev nyfiken, som alltid, när någon börjar prata om böcker jag själv inte har läst så jag var bara tvungen att skaffa mig denna bok och börja läsa på en gång.

Sami Said har debuterat med denna bok som handlar om den eritreanske killen Noah som flyttar från familjen i Göteborg till Linköping för att studera. Föräldrarna ger honom ett tydligt budskap: skäms inte för den du är. Noah börjar på universitet och hans liv går ut på att plugga och undvika kontakt med andra människor. Han håller sig för sig själv, men det finns två personer som han inte riktigt kan bli av med. Noahs tankar om identitet och tillhörighet ställs på sin spets. Funderingar, om och om igen. Nya tankar, intryck, mera tankar. Så känns det att vara i Noahs huvud.

Det är en intensiv och lärorik bok om kulturkrockar och tillhörighet.

1 kommentar :

  1. Har också funderat på att köpa denna! Verkar så bra!!

    SvaraRadera