söndag 21 juli 2013

Starcrossed: Nemesis - Josephine Angelini

Från Bonnier Carlsen:
När människor och gudar drabbar samman i en strid om kärlek, lojalitet och överlevnad står hela världens öde på spel. Här är Josephine Angelinis gastkramande avslutning på den bästsäljande trilogin "Starcrossed".

Helenas misstag har befriat gudarna från deras fångenskap på Olympen och nu måste hon hitta ett sätt att stoppa dem innan ett förödande krig bryter ut. Men gudarna är rasande och deras blodtörst har redan lämnat ett spår av döda kroppar efter sig. Om Helena ska lyckas utmana det som står skrivet i stjärnorna måste hon till slut träda in i rollen som gudinna.

Men vem går det att lita på inför den sista striden? Oraklets avslöjande att den mytomspunna Tyrannen – förgöraren som är mäktigare än alla andra gudar tillsammans – lurar bland dem orsakar en splittring hos Helena och hennes vänner. Samtidigt är Helena fortfarande osäker på om hon älskar Lucas eller Orion, och när det oundvikliga kriget närmar sig tvingas hon att fatta ett fruktansvärt beslut.


Kommentar:
Jag var inte säker på om jag var på humör för Angelinis tredje och avslutande bok i "Starcrossed" trilogin när jag började läsa den. Därför började läsningen lite segt och jag kämpade oerhört mycket för att komma ihåg de två tidigare böckerna. Det är så många gudar, gudinnor och andra varelser att komma ihåg att berättelsen blev suddig och all fokus hamnade på att komma ihåg vem som var vem. Min rekommendation är förstås att du läser alla tre böckerna i sträck för att ha koll på karaktärerna.

Helena har vuxit en hel del i denna bok. Hon är inte svag längre, hon har börjat ta kontroll över saker och ting och hon låter inte någon trampa på henne eller på dem hon älskar. Även om detta är bra för Helena, skrämmer det några av hennes vänner. De fruktar att Helena förändras och blir ond istället.

Romantiken är en smula frustrerande. Det är tydligt vem Helena vill vara med, men tyvärr går det inte. Detta är förstås ett missförstånd som kunde ha retts ut tidigare. I slutändan lyckas Helena ändå att vara med den hon älskar.

Berättelsen blev som sagt för rörig för mig då jag inte kunde hålla koll på alla karaktärer. Jag är lite glad över att det är en trilogi, annars hade det blivit lite för mycket för mig.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar