lördag 6 juli 2013

Skrivboken: skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier - Siv Strömquist

Det är svårt att känna till alla bra böcker som finns och inte vet man heller vart exakt man ska leta efter dessa bra böcker när man egentligen inte söker efter något specifikt. Det händer dock ibland att turen är på min sida när jag söker efter böcker på bokförlagens sida, för då hittar jag böcker som just denna - Siv Strömquists bok Skrivboken: skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier. Den här vill jag läsa och skriva om på bloggen tänkte jag och så blev det. Jag har läst den och jag tänkte dela med mig av mina tankar om den.

Att skriva kan vara svårt, tidskrävande och som författaren själv säger: mödosamt. Ofta kan det vara så att man har ångest inför en skrivuppgift. Det tar ju så klart tid och det ska bli bra och ofta tror man också att man är ensam om denna ångest, men så är inte fallet. Jag tror att det finns en skrivglädje inom oss alla och för att bli av med den jobbiga känslan innan en skrivuppgift kan det därför vara bra att ha kunskaper om vad det verkligen innebär att skriva och att kunna tryggt luta sig tillbaka på skriftspråkets regler för att få till en bra text, oavsett vad det är du skriver.

Det som alltid är bra med liknande böcker är de konkreta råden. Här får du råd om marginaler för dokument, skrivprocessen, skrivstrategier, vetenskapliga texter, skrivregler och mycket annat. Och vare sig man är en van skrivare eller inte finns det alltid saker man behöver bli påmind om under skrivandets gång. Själv har jag blivit väldigt förtjust i Skrivboken och det är en bok jag kommer att bläddra i ofta, i samband med olika texter jag kommer att skriva.

Förmågan att skriva är inte nedärvt. Det är en arbetsprocess och alla kan vi skriva och kan också bli bättre på att uttrycka oss i skrift. Har du planer på att skriva vetenskapliga uppsatser, rapporter, bloggar eller brev? Tveka då inte att läsa och ta hjälp av Skrivboken. Den hjälper dig att skriva bra och bättre.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar